اولین ویروس کامپیوتری برای اپل مکینتاش طراحی شده بود

بر خلاف باور عموم مردم، اولین ویروس کامپیوتری که به طور فعال گسترش یافت، برای هدف قرار دادن کامپیوترهای اپل طراحی شده بود. این ممکن است برای برخی از کاربران سرسخت اپل تعجب آور باشد که هنوز هم احساس می‌کنند که سیستم عامل مکینتاش آن‌ها کاملاً شکست ناپذیر است و به هیچ وجه به بد افزار آلوده نمی‌شود. در این پست ما به ویروس Elk Cloner، اولین جریان اصلی ویروس‌های کامپیوتری می‌پردازیم که توانست کامپیوترهای اپل II را تحت تأثیر قرار دهد.

ویروس Elk Cloner چگونه متولد شد؟
ویروس Elk Cloner در سال ۱۹۸۲ ایجاد شده بود، در حالی که در مقابل، اولین ویروس سیستم عامل مایکروسافت (Brain) در سال ۱۹۸۶ پس از یک فاصله ۴ ساله روی کار آمد. این یک واقعیت است که همه کاربران اپل که سیستم عامل مکینتاش دارند ادعا می‌کنند که سیستم عامل آن‌ها کاملاً امن است. این ویروس اولین برنامه کامپیوتری خود تکرار بود که توانست در مقیاس بزرگ گسترش یابد. جالب توجه است که واژه “virus” در سال ۱۹۸۴ ابداع شده بود و اشاره به یک برنامه self-perpetuating داشت که موجب ناراحتی و مزاحمت کاربران می‌شد. بنابراین می‌توان گفت که ویروس Elk Cloner نقش مهمی در این نام‌گذاری داشته است.
ویروس Elk Cloner توسط یک نوجوان ۱۵ ساله از اهالی Rich Skrenta ایجاد شد که در زمان خود بدافزار سطح بالایی به حساب می‌آمد. این ویروس در ابتدا به عنوان یک شوخی بود و تنها به معنای بخشی از یک بازی بود. Skrenta مطلقاً هیچ وقت فکر نمی‌کرد که بدافزاری که او ساخت روزی به چنین جایگاهی برسد. گسترش ویروس از طریق فلاپی دیسک، که در آن زمان بسیار محبوب بود و به سیستم عامل اپل ۳٫۳ متصل بود صورت می‌گرفت.

Skrenta قبلاً به بدنامی در میان دوستان خود به دلیل ایجاد فلاپی دیسک مخرب که منجر به خاموشی کامپیوتر و نمایش پیام‌های مضحک می‌شد، مشهور بود. همین امر منجر شد تا بسیاری از آن‌ها از پذیرش دیسک از Skrenta امتناع نمایند، در عوض او اقدام به ایجاد یک کد نمود که می‌توانست خود تکرار باشد و در دستگاه های افراد گسترش یابد.
منبع : Wikipedia

ویروس Elk Cloner چه کاری انجام می‌داد ؟
ویروس Elk Cloner اولین ویروس در تاریخ بود که می‌توانست تا یک کامپیوتر را در طول فرآیند بوت شدن تحت تأثیر قرار دهد. امروزه واژه رایج برای ویروسهای از این دست “ویروس بخش بوت” می‌باشد.
این ویروس با اتصال خود به کامپیوترهای اپل بخش بوت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد. در هر ۵۰ باری که کامپیوتر راه اندازی می‌شد، یک صفحه خالی و یک شعر را بر روی صفحه نمایش نشان می‌داد.

هنگامی که دستگاه از طریق فلاپی دیسک آلوده بوت می‌شد، ویروس به حافظه کامپیوتر شما وارد می‌شد. این امر، زمانی که یک فلاپی دیسک غیر آلوده به کامپیوتر شما متصل می‌شد نیز می‌توانست منجر به آلودگی دیسک شما گردد. جدای از این، هیچ آسیب جدی که از ویروس Elk Cloner ناشی شود وجود نداشت.
این ویروس شباهت بسیار کمی نسبت به سرقت داده های مخرب برنامه های امروزی دارد . به هر حال، این ویروس پیشگام تمام ویروس‌های مخرب و تهدیدات امنیتی است که امروزه کامپیوترهای افراد و کاربران اینترنت امروزی را مورد آسیب قرار می‌دهند.
بنابراین دفعه بعدی که شما از یک کاربر اپل می‌شنوید که مکینتاش بر خلاف ویندوز آلوده به ویروس نمی‌شود، می‌توانید شجاعانه ادعا کنید که اپل اولین پلت فرمی بوده که توسط یک ویروس کامپیوتری در مقیاس بزرگ آلوده گردید است. ویروس Elk Cloner، که ۴ سال پیش از ویروس مایکروسافت ساخته شده بود، خبر از گسترش نفوذ بد افزارها به پلتفرم‌های محبوب مانند ویندوز و برخی دیگر از بد افزارهای مرتبط با مک می‌داد.
اگر بخواهیم یک درس از این مطلب بیاموزیم، این است – هیچ کامپیوتری در برابر تهدیدات نرم افزارهای مخرب کاملاً شکست ناپذیر نیست حتی کامپیوترهای اپل مکینتاش.

این نوشته در عمومی ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *