روز حفاظت داده ها – ۱۰ راهکار برای امنیت اطلاعات

هرسال ۲۸ ژانویه، روز حفاظت داده ها (Data Privacy Day) به معنی رویکردی به سمت احترام به حریم شخصی، حفاظت از داده، و اعتمادسازی تعریف شده است. این یک تلاش جهانی برای افزایش و ارتقاء سطح آگاهی پیرامون حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی فرد می باشد. با این اندیشه، ما این ۱۰ راهکار امنیتی در روز حفاظت داده ها را قرار دادیم.
Data_privacy_day_2017۱۰ نکته امنیتی در روز حفاظت داده ها

۱٫ رمزعبور حساب های آنلاین خود را تغییر دهید. چند نکته برای ایجاد رمز قوی و منحصر به فرد:

  • استفاده ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک
  • استفاده از کاراکترهای خاص
  • استفاده از اعداد
  • استفاده از حداقل ۸ کاراکتر

همچنین، در اینجا یک راهکار سرگرم کننده برای ایجاد یک رمز عبور قوی ذکر می کنیم که می توانید به راحتی به خاطر بسپارید. ابتدا، به یک عبارت و یا به عنوان کتاب و یا فیلم مورد علاقه خود فکر می کنید. مثلاً: “The Girl With The Dragon Tatoo”. حال، حرف اول هر کلمه را یادداشت کنید – tgwtdt به دست می آید. یک حرف بزرگ، تعدادی عدد و کاراکترهای خاص اضافه کنید – و رمز عبور نهایی Tgwtdt#$8945B می شود. ما قدرت این رمز عبور را آزمایش کردیم، و به نظر می رسد که کرک کردن آن برای یک هکر حدود ۲۷۳ سال طول می کشد.

۲٫ از تمام اطلاعات مهم ذخیره شده بر روی کامپیوتر و دستگاه های تلفن همراه خود پشتیبان تهیه کنید. یا می توانید در فضای ابری یا هارد اکسترنال پشتیبان تهیه کنید. پس از حمله ویروس ها به خصوص آلودگی باج افزارها و از کار افتادن سیستم، پشتیبان گیری منظم داده ها می تواند شما را نجات دهد. Ransomware یک بدافزار است که داده هایتان را ربوده و سپس برای رهاسازی آنها درخواست پول (باج) می کند.

۳٫ روز حفاظت داده ها تنها در مورد انبار کردن یا ذخیره سازی داده نیست. بلکه پاک کردن اطلاعات به صورت امن را نیز شامل می کند. داده هایی که از کامپیوتر و یا دستگاه تلفن همراه تان حذف می کنید به طور دائم حذف نمی شوند. هنوز هم می توانند با ابزار پیشرفته بازیابی اطلاعات بازیابی شوند. بنابراین، در حالی که اطلاعات حساس را حذف می کنید، مطمئن شوید برای همیشه از بین رفته اند. نحوه حذف امن داده هایتان را در اینجا بخوانید.

۴٫ ذخیره شناسه ورود و رمزعبور، اطلاعات بانکی، شماره امنیت اجتماعی، و دیگر اطلاعات حساس بر روی دستگاه تلفن همراه یا کامپیوترتان امن نیست. اما، اگر باید اطلاعات حساس خود را بر روی گوشی یا کامپیوتر ذخیره کنید، مطمئن شوید که داده هایتان رمزگذاری شده است. هنگامی که یک اطلاعات را رمزگذاری کنید، آنها به یک فرم غیرقابل خواندن تبدیل می شوند، و تنها توسط شما قابل خواندن است. بنابراین، حتی اگر وضعیتی رخ دهد که اطلاعاتتان به دست شخصی بیفتد، می توانید مطمئن باشید که از آن سوء استفاده نمی شود.

۵٫ همانطور که نمی خواهید کیف پول، کارت شناسایی، یا کلید خانه یتان را به یک غریبه بدهید، از به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی تان در اینترنت اجتناب کنید؛ مانند وب سایت های ناشناس، فرم های نظرسنجی، کاربران آنلاین، ایمیل های ناخواسته، و هر چیزی/کسی که اطلاعاتتان را درخواست می کند. عاقلانه این است که داده هایتان را به اشتراک نگذارید.

۶٫ بانکداری و یا خرید اینترنتی با استفاده از شبکه های Wi-Fi نا امن به مهاجمان امکان سرقت اطلاعات شخصی و مالی را می دهد. در حالی که از هر نوع شبکه ای استفاده می کنید، مطمئن شوید تنها با شناسه ورود و رمز عبور قابل دسترس باشد.

۷٫ قبل از نصب نرم افزار تلفن همراه، مجوزهای آن را به دقت بررسی کنید. بیشتر اوقات، ممکن است برنامه ای نصب کنید که مجوزهایی درخواست می کند که در واقع برای عملکردش بر روی دستگاه نیازی به آنها نیست. برای مثال، اگر یک برنامه ساده چراغ قوه مجوز دسترسی به اینترنت دستگاه، اطلاعات تماس، عکس، و غیره را درخواست می کند، احتمال دارد که یک برنامه مخرب و خطرناک باشد. بنابراین، در برابر چنین تهدیداتی محتاط باشید.

۸٫ فیشینگ یکی از بزرگترین تهدیدات داده ها و حریم خصوصی تان می باشد. فیشینگ به معنی تلاش برای فریب شما تا اطلاعات شخصی و یا مالی تان را ارائه دهید، به طوری که مهاجم با استفاده از نام شما می تواند مرتکب اعمال غیر قانونی شود. هر گونه ارتباط ناشناس یا غیر منتظره (ایمیل، تماس، پیامک، و غیره) که از شما می خواهد فوراً اطلاعات شخصی تان را ارائه دهید باید به عنوان یک حمله فیشینگ درنظر بگیرید. همیشه این ارتباطات را نادیده بگیرید و آنها را به مرجع ذیربط گزارش دهید.

۹٫ دستگاه های تلفن همراه که به بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شدند، حجم انبوهی از داده در مورد ما، دوستان و اعضای خانواده مان را ذخیره می کنند. از همه مهمتر، کوچکتر و فشرده شدن آنها باعث آسیب پذیری بیشتری برای سرقت می شود. بنابراین، منطقی است با PIN کد، اثر انگشت و یا یک رمز عبور، از این دستگاه محافظت کنیم. ما الگوی قفل (Pattern Lock) را توصیه نمی کنیم چرا که آنها به راحتی قابل ملاحظه می باشند و امنیت کمتری دارند. همچنین، عاقلانه است قابلیت قفل اتوماتیک (Automatic Lock) را همیشه روشن (ON) بگذارید.

۱۰٫ در حالی که تمام مراحل ذکر شده در بالا را دنبال می کنید، از یک راهکار آنتی ویروس قابل اعتماد نیز استفاده کنید. نرم افزاری که شما انتخاب می کنید باید ایمنی چند لایه ارائه دهد که قابلیت مسدود کردن باج افزار، وب سایت های جعلی، آلوده و فیشینگ، ایمیل های طراحی شده برای حملات فیشینگ، دانلودهای مخرب، و دستگاه های غیر مجاز ذخیره سازی داده را داشته باشد.

اگر فکر می کنید این خبر مفید است، آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید.

منابع:
www.staysafeonline.org‎
www.its.ms.gov
www.privacyassociation.org

این نوشته در مقالات ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *