چرا اسمارت فون های اندروید نیاز به امنیت دارند ؟

اندی روبین، از بنیانگذاران اندروید، اظهار داشت که تا قبل از فوریه ۲۰۱۲ ، نزدیک به ۸۵۰،۰۰۰ دستگاه آندروید جدید فعال از این سیستم به صورت روزانه استفاده می کردند . اندروید از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۷، با سرعت فوق العاده ای رشد پیدا کرده و قدم به قدم خود را به سقوط اکوسیستم عظیمی که بنیانگذار شرکت اپل، استیو جابز بنا نهاد نزدیک تر کرده است. اخیراً در کنگره جهانی موبایل به این نتیجه رسیدند که گوگل رشد ۲۵۰٪ را در هر سال خواهد داشت و تعداد کل دستگاه های آندروید ارائه شده در سراسر جهان از مرز ۳۰۰ میلیون نفر خواهد گذشت.

در میان تمام هیاهو و شهرت بین المللی که این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس در طول سالیان اخیر به دست آورده است، کاربران آندروید به تدریج از خواب بیدار شده اند و با حملات بی سابقه ای توسط نرم افزار های مخرب، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، scareware، تروجان ها و دیگر اشکال قوی از ویروس ها که می تواند به شدت برای یک دستگاه فلج کننده باشد، مواجه شده اند. ساده ترین توجیه برای این حملات، همین واقعیت تعداد زیاد دستگاه های در مدار گردش است که این خود می تواند یک ضرر و تهدید قوی برای دستگاههای فعال باشد . این تهدیدات خود را در اشکال مختلف و متنوعی به کاربر نشان می دهد که در صورت استفاده درست از ابزارهای مناسب این تهدیدات کاملاً بی ضرر خواهند بود.

شاید در ابتدا برای هر شخص استفاده از ابزارها و برنامه های امنیتی جهت کاربران اندروید هنوز تعجب آور باشد، اما این یک سرمایه گذاری ارزشمند است و نباید بررسی این موضوع زیاد بطول بیانجامد. چراکه این موضوع برای بسیاری از دستگاههایی که روزانه بفروش می رسد منطقی به نظر می رسد بدلیل اینکه دیر یا زود این تهدیدات بر روی پلتفرم آنها ظهور می کند . امروزه، در بازار آندروید (یا فروشگاه بازی گوگل) چیزی در حدود ۴۵۰٫۰۰۰ برنامه های کاربردی برای دانلود به نمایش گذاشته می شود و بسیاری از این برنامه ها از طریق اقدامات امنیتی سخت و روش های تست اپل مورد آزمایش قرار می گیرند. در نتیجه کاربر می تواند با این ابزارهای امنیتی تا پایان دانلود برنامه از ورود بدافزارها به سیستم شما که موجب انتقال اطلاعات ارزشمند شما به یک سیستم از راه دور یا دسترسی به اطلاعات محرمانه شما یا ارسال پیام های متنی اسپم به مخاطبین که در لیست تماس می شوند جلوگیری نماید . در اینجا ۵ دلیل عمده که چرا تامین امنیت دستگاه اندروید شما لازم است، ذکر شده است :

۱- تهدیدات BYOD
امروزه بحث در مورد به همراه آوردن دستگاه خود (BYOD ) به شرکت ها مسئله روز است و کارکنان به طور فزاینده ای خواهان آن هستند که به آنها اجازه استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها در محل کار داده شود . در حالی که این یک موضوع مناسب برای افزایش روحیه کارکنان است، اما خطر از دست دادن اطلاعات محرمانه و درز آن به بیرون را نمی توان نادیده گرفت. یک کارمند با استفاده از دستگاه اندورید شخصی خود به تبادل ایمیل کار مربوطه و تعامل با داده های با ارزش می پردازد و این مسئله یک خطر همیشگی برای شرکت است و یک اشتباه در استفاده نادرست دستگاه اندروید می تواند به سادگی اطلاعات ارزشمند شرکت را نابود کند . برای محافظت از دستگاه اندروید در برابر خطرات، اقدامات امنیتی مناسب در دستگاه ها کاملا ضروری است.

۲- نرم افزارهای متن باز
خیلی طبیعی است نسبت به امنیت نرم افزارهایی که با سیستم عامل اندروید کار می کنند نگران باشیم . به عنوان بخشی از پروژه آندروید متن باز (AOSP)، گوگل کیت توسعه نرم افزار (SDK) و کیت توسعه بومی (NKD) را فراهم می کند تا همه مطمئن شوید که کاربران نهایی، محصولی مطابق با دنیای واقعی بدون هر گونه مسائل مربوط به سازگاری را در اختیار دارند. در حالیکه این مطلب بزرگترین قدرت اندروید می باشد، از قضا بزرگترین نقطه ضعف آن نیز محسوب می شود. از آنجا که هیچ قانون کپی رایتی در رابطه با آن وجود ندارد بنابراین هرکس آزاد است تا کیت توسعه را منطبق سازد، آنها را ویرایش کند و یا توسعه دهد. به طور خلاصه، این رویای یک توسعه دهنده نرم افزارهای مخرب است.

۳- عدم خواندن مجوز
ویژگی عمده اندروید در برابر اپل، این واقعیت است که کاربر می تواند مجوز را مشاهده کند و قبل از دانلود و نصب نرم افزار آن را درخواست کند . این محدوده مجوز شامل تغییر یا حذف مطالب موجود حافظه SD ، ارسال پیام های SMS و MMS برای دسترسی به اینترنت بیش از اتصال به داده ها از دستگاه و جمع آوری اطلاعات در مورد مکان کاربران با استفاده از سیگنال های GPS است. اما مشکل این است که اکثر کاربران این مجوز را با دقت نمی خوانند و پایه قضاوت خود را صرفاً نظر کاربران همراه با برنامه قرار می دهند. همیشه این احتمال وجود دارد که این نظر جعلی از روی جهل کاربران می تواند برای دستگاه های شما و اطلاعات ارزشمندی است که در آن است بسیار مضر باشد . اقدامات امنیتی در اختیار داشتن صدا در دستگاه می تواند کاربر را از وجود یک برنامه خطرناک حتی قبل از نصب آن،آگاه سازد .

۴- برنامه های شخص ثالث
علیرغم تعداد زیادی از بازی ها و برنامه های کاربردی که در بازار آندروید موجود است، اما اغلب مردم برای دانلود برنامه های کاربردی به یک منبع شخص ثالث متوسل می شوند. این چیزی است که به شدت توسط اپل ممنوع است، اما اندروید با جلوه متن باز بودن خود، اجازه می دهد تا این ویژگی وجود داشته باشد. نیازی به گفتن نیست که این ریسک دستگاه آندروید برای نصب هر نرم افزاری بر روی دستگاه با اجازه کاربر، می تواند میزان آلودگی را افزایش می دهد. اندازه گیری امنیت قابل اعتماد، موجب می شود تا از همه دانلودهایی که با برنامه های شخص ثالث از طریق غربالگری مناسب و فرآیند فیلتر کردن موثر صورت می گیرد اطمینان حاصل شود .

۵- خطاهای انسانی
یکی از دلایل اصلی است که چرا شما نیاز به امنیت بر روی دستگاههای قابل حمل خود دارید خطاهای انسانی است و این درست همان چیزی است که به دستگاه های آندروید محدود نمی شود و مختص تمامی دستگاه ها قابل حمل است. بر خلاف کامپیوترهای دسکتاپ، که شما نمی توانید آن را در جیب خود به اطراف حمل کنید، گوشی های هوشمند و یا تبلتها می توانند به راحتی در هر زمانی جا به جا شده، آسیب دیده و یا به سرقت روند . این امر می تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات ارزشمند شما و یا حتی بدتر، افشای داده های شما به دست افراد ناباب گردد. ویژگی های امنیتی مثل قفل صفحه نمایش، قفل از راه دور، پاک کردن از راه دور اطلاعات و پاک کردن اتوماتیک داده ها شما در میان داده های دیگران، ویژگی های است که می تواند برای همه مفید باشد . برخی از افراد نیز با کلیک کردن بر روی لینک و باز کردن فایل پیوست گمراه کننده دستگاه های خود را مورد حمله و در معرض آلودگی قرار می دهند . برنامه های امنیتی ساخته شده می تواند از اثرات تهدیدات منفی جلوگیری بعمل آورد .

ممکن است برخی اینچنین استدلال کنند که چون اندروید مبتی بر معماری لینوکس بوده، تهدیدهای امنیتی نمی تواند برای این رسانه بسیار قوی باشد. مضاف بر اینکه، این مطلب نیز درست است که چون اندروید برنامه ای محدود از دسترسی به اطلاعات توسط برنامه های دیگر بر روی دستگاه می باشد، بنابراین شانس یک برنامه مخرب برای سرقت اطلاعات از همه منابع دستگاه به حداقل می رسد . علاوه بر این، زمانیکه یک برنامه کاربردی را از بازار دریافت می کنید، اندروید از شما برای دسترسی به منابع خاص اجازه می خواهد. این یک راه مفید برای فیلتر کردن برنامه های مشکوک است. به عنوان مثال، اگر یک بازی برای اسکن کردن پیام های متنی از شما کسب اجازه کند، شما به سادگی نمی توانید این برنامه خاص را که انتخاب کرده اید را دانلود کنید .

حتی اگر با چنین اقداماتی در محل مواجه هستید، ما نمی توانیم احتمال حمله ویروس بر روی یک دستگاه مجهز به Android را کاهش دهیم . بنابراین بهترین اقدام که به سادگی اطمینان حاصل شود این است که دستگاه توسط مجموعه امنیتی فعال محافظت شود و به طور منظم آپدیت دریافت کند. با پیش بینی مناسب، شما به راحتی می توانید هر گونه تهدید مخرب که ممکن است بوجود آیند را خنثی کنید و اطمینان حاصل نمایید تا دستگاه اندروید شما همواره و بی دردسر کار می کند .

این نوشته در عمومی, کوییک هیل ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *