نکاتی برای استفاده‌ی بهینه از اینترنت در شرکت‌ها

کسی نمی تواند نقش جامع اینترنت در رشد، مشاغل و موفقیت تکامل بازارهای جهانی نادیده بگیرد. براساس برآورد موسسه ی جهانی مک کینسی در سال ۲۰۰۷، بلوغ اینترنت و ایجاد سرمایه به یکدیگر مربوط می باشند. این برآورد یک افزایش ۱۰% بهره وری برای شرکت های کوچک و متوسط از طریق استفاده از اینترنت گزارش می دهد. این گزارش همچنین به این نکته اشاره می کند که شرکت های کوچک و متوسطی که زیاد از فناوری های وب استفاده می کنند دو برابر دیگران رشد و صادرات می کنند. به نسبت اینکه میزان رقابت برای زنده ماندن سخت تر می شود، شرکت های کوچک و متوسط (SMB) از وب برای بسیاری از فعالیت ها از قبیل هدایت تجارت، ارتباطات، گرفتن رهبران مشتری و خرید کالاها و خدمات استفاده می کنند.

در حالی که شرکت های کوچک و متوسط مصرانه تقاضای استفاده از اینرنت برای رساندن صدای خود می کنند، خطری همراه با این مزیت وجود دارد. برای کاربر SMB، آسیب پذبری ها دوچندان می شود زیرا هیچ هوشیاری به صورت پیشگیرانه برای محافظت اطلاعاتی که تجارت آنها را راهبری کند وجود ندارد. علاوه بر این تجارت نیازمند یافتن راه برای افزایش بهره وری کارکنان خود می باشد.

با افزایش وابستگی کاربر SMB به اینترنت اثرات منفی همزمان افزوده می شود. شرکت های SMB از طرق زیر تحت تأثیر قرار می گیرند:

کاهش بهره وری کارکنان به دلیل دسترسی به محتوای غیرتجاری مربوطه در اینترنت.

کارکنان به متون نامناسب وب در وقت اداری دسترسی پیدا کرده و در نتیجه بر طبق قانون مدیون می شوند.

افشای اطلاعات مهم شرکت از طریق چت، اکانت های ایمیل های تصویب نشده، جاسوس،backdoor  تروجان و…

آلودگی و نابودی اطلاعات شرکت و منابع کامپیوتری به خاطر دسترسی به سایت های مرتبط غیرتجاری

هزینه ی بالاتر به خاطر ترکیب عوامل بالا

پروسه‌های جمع آوری سود، رکوردهای مالی و سیستم‌های مدیریت پول نقد SMBها به امنیت و موفقیت بسیار نیازمندند. توانایی در حفظ آنها در مقابل هکرها، ویروس ها و تهدیدات دیگر برای زنده ماندن تجارت در طولانی مدت ضروری می باشد. یک شرکت کوچک محافظت نشده می تواند هدفی آسان برای یک هکر (یک مجرم که به سیستم های امنیتی سازمان نفوذ پیدا می کند) باشد تا بدین وسیله ثابت کنند که می توانند داخل سیستم شوند و به سیستم آسیب برسانند یا از آن سوء استفاده کنند. ممکن است هکرها به شرکت های کوچک به خاطر اهداف رقابتی برای اینکه آنان رقابایی دارای وسواس کمتر را بدست آورند و یا برای هیجان از کار انداختن سیستم شما حمله کنند. از آنجایی که امروزه اطلاعات ارزشمندترین دارایی می باشد بدافزار با هدف دزدیدن اطلاعات محرمانه از قبیل جزئیات کارت اعتباری، مالکیت معنوی و داده ی مشتریان ایجاد می شود.

خوشبختانه اقداماتی پیشگیرانه وجود دارد که می تواند از حادثه جلوگیری کند. نرم افزارهای فیلترینگ اینترنت از پلاگین های ساده برای فیلترینگ پایه تا نرم افزارهای بسیار پیشرفته که ویژگیهای مختلف دارند و پایگاه داده ی غنی از وب سایتهای سفید و یا سیاه را دارا می باشند. ابزار ویروسیابی از قبیل کوییک هیل وجود دارند که با خود ویژگی «کنترل والدین» دارند. این ویژگی به کارفرما اجازه می دهد تا علاوه بر مانیتورینگ دسترسی به اینترنت را برای کاربران به راحتی تنظیم کنند.

کارفرمایان می توانند به راحتی دسته ی وب سایتها (مثل شبکه های اجتماعی، سایتهای خشن، مواد مخدر و …) را محدود کنند یا سایت خاصی را بیان کنند. آنان همچنین می توانند زمانبندی دسترسی کارکنان از اینترنت را تعیین کنند تا استفاده از اینترنت به صورت اعتیاد در نیاید و کارهای ضروری که به اینترنت نیاز دارد انجام شود. آنان همچنین می توانند تعیین کنند کارکنان تا چه حد از کاربردهای اینترنت از قبیل پست الکترونیک، صفحه ی وب و… می توانند استفاده کنند. اگر استفاده‌ی کارمند تنها برای افزایش فروش است، سایت می تواند با توجه به نیاز فیلتر شود.

اینترنت یکی از بزرگترین گرداننده های اصلی رشد اقتصادی جهانی می باشد و در دهه های آتی نیز خواهد ماند. با  بمباران شدن SMBها توسط تهدیدهای پیچیده ی اینترنتی، نیاز برای بررسی و تعریف امنیت برای این شرکتها ضروری می شود.

نویسنده: سنجای کتکار – مدیر ارشد فنی تکنولوژی‌های کوییک‌هیل

این نوشته در عمومی, مقالات ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *