نکات و ابزار پشتیبان‌گیری از داده‌ها

پشتیبان گیری از  داده ها یکی از مهمترین و در عین حال یکی از مغفول ترین مسائل مربوط به کامپیوتر می باشد. بکاپ باید در بالای لیست پشتیبانی و نگهداری کامپیوتر، درست بعد از بند محافظت از ویروس ها قرار گیرد. بدون پشتیبان گیری از داده ها یا محافظت در برابر ویروسها، همواره خطر از دست دادن داده ها همراهتان خواهد بود. این اتفاق رخ خواهد داد، فکر نکنید که شما نباید نگران آن باشید.

چرا باید پشتیبان تهیه کرد؟
اطلاعات می توانند از راههای بسیاری از بین بروند. یکی از شایع ترین علل، مشکل فیزیکی رسانه های ذخیره سازی داده مانند هارد دیسک می باشد. ممکن است شما همه داده های خود را در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره کنید. درحالیکه آن هارد دیسک برای همیشه سالم نخواهند بود.

دلیل احتمالی دیگر از دست رفتن داده ها نوسانات و قطعی برق می باشد. این مشکل می تواند در هنگامی که شما در حال کار کردن  بر روی مستندات و و داکیومنت های خود هستید،  چون پیش از قطع برق و خاموش کردن کامپیوترتان آنها را ذخیره نکرده اید، موجب از دست رفتن داده ها شود. همچنین نوسانات ناگهانی برق می تواند بر عملکرد مادربرد رایانه تاثیر منفی داشته و مادربرد به جدول تخصیص فایل هارد دیسک آسیب رسانده و در نتیجه برخی از فایلهای درایو هارد از دست روند.

همچنین یکی از راههای مهم از دست دادن اطلاعات، حملات ویروس ها می باشد. ویروس های کامپیوتری خطرناکی وجود دارند که فایل های کامپیوتر آلوده را حذف می کنند. به این دلیل حفاظت در برابر ویروسها بسیار مهم می باشد.

از چه اطلاعاتی باید پشتیبان گرفت؟
– لیست سایت های مورد علاقه تان (favorite) که شامل فهرست طولانی از آدرس های نشاندار(bookmark) می باشد.
– آدرس ایمیل همه دوستانتان- فهرست کارهای روزانه نوشتید

– عکس های خانوادگی که سالها آنها را جمع آوری کرده اید
– اسناد و داکیومنت کاری، یک پرزنتیشن یا یک صفحه گسترده است که شما در خانه ساخته اید و رونوشتی از آن در کامپیوتر محل کار خود ندارید.
– فایل های ذخیره شده ی بازی های مورد علاقه خود که ممکن است هفته ها یا ماهها برای رسیدن با آن مرحله کوشیده باشید.اینها تنها نمونه هایی عمومی می باشند و مطمئنم که پس از کم فکر کردن در این باره اطلاعات بسیاری را بیابید که نمی خواهید آنها را از دست دهید.

چگونگی تهیه پشتیبان
پشتیبان گیری به این معناست که یک کپی از فایل های مهم خود را در مکان جداگانه ای نگهداری نموده تا بتوان در موارد اضطراری آنها را بازیابی نمود. نگهداشت کپی در پوشه ی دیگر بر روی همان هارد درایو ایده ی خوبی به نظر نمی رسد. بلکه اطلاعات را باید در رسانه های جداگانه قرار داد. ترجیحاً دو پشتیبان بر روی دو نوع مختلف رسانه تهیه نموده و در دو مکان جدا نگهداری نمایید.
به تازگی رایت کننده های CD قابل ضبط و چندبار نوشتنی سرازیر بازار مصرف شده اند و راه دیگری برای ذخیره سازی داده ها پیشنهاد کرده است. این دیسک ها می توانند از حدوداً  ۶۵۰ مگابایت تا ۸ گیگابایت داده را در خود جای دهند. مزیت این رسانه قیمت بسیار ارزان و قابلیت اطمینان آن می باشد.
روش دیگری از پشتیبانی گیری ذخیره داده ها بر روی هارد درایو دیگر می باشد. اگر چند کامپیوتر در خانه خود دارید و آنها با یکدیگر شبکه شده اند، می توانید رونوشتی از فایل های داده را بر روی هارد درایو کامپیوتر دیگر شبکه به عنوان پشتیبان قرار دهید. در این روش، اگر یک کامپیوتر شما از کار بیفتد، اطلاعات شما همچنان بر روی کامپیوتر دیگر وجود دارد.
اسکای درایو ویندوز لایو (Windows Live SkyDrive) اسکای درایو ویندوز لایو یکی از گزینه های پیشرو برای کاربرانی است که می خواهند از اطلاعات خود بر روی فضای ذخیره سازی آنلاین پشتیبان تهیه کنند.


http://windowslive.com/online/skydrive

دو گزینه دیگر ذخیره‌سازی مایکروسافت شامل Hotmail که فضای کافی برای ذخیره‌سازی ایمیل‌ها، تقویم و اطلاعات تماس بوده و دیگری Windows Live Mesh می‌باشد که امکان یکسان‌سازی و نقل و انتقال فایل‌ها، فولدرها را بین کامپیوتر و ابزارهای ذخیره سازی با فضای کافی ذخیره‌سازی ابری برای فایل‌های مهم شما فراهم می‌سازد.
ابزار پشتیبان‌گیری و بازیابی ویندوز ویژگی بسیار جذابی با عنوان Backup and Restore معرفی کرده است. چیزی که ویژگی پشتیبان‌گیری و بازیابی ویندوز را چنین جذاب کرده است، سادگی فرایند پشتیبان‌گیری برای کاربران می‌باشد. با گام‌ها و پیغام‌های آسان-رو به جلو، شما می‌توانید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از فایل‌های خاصی پشتیبان تهیه کنید از همه‌ی کامپیوترتان.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Back-up-your-files
تهیه پشتیبان از کل کامپیوتر در زمان راه‌اندازی اولیه، ایده‌ی خوبی است. این گزینه از همه چیز، از فایل‌ها گرفته تا برنامه‌های نرم‌افزاری تا تنظیمات سیستمی بکاپ می‌گیرد. حتی اگر کامپیوتر شما از کار بیفتد، می‌توانید به طوربالقوه با استفاده از پشتیبان جامع تهیه اولیه رایانه‌ی خود را بازیابی نمایید.
سازماندهی کنیدحفظ سازماندهی و نظم همواره مورد تاکید است.همه‌ی اطلاعات خود را در پوشه‌ی مخصوص داده‌ی آن برنامه ذخیره کنید، مثلاً:
مستندات ورد در C:\Office\Word
مستندات اکسل در C:\Office\Excel

مطمئن شوید هیچ چیزی را برای پشتیبان‌گیری فراموش نکرده‌اید.اگر می‌خواهید فرایند پشتیبان‌گیری به صورت خودکار صورت پذیرد، می‌توانید یک برنامه تهیه پشتیبان را زمانبندی نمایید تا به طور منظم  اقدام به تهیه پشتیبان‌های افزایشی کامل نماید.
در آخر، پشتیبان گیری منظم را فراموش نکنید.
آنها اطلاعات شما هستند، مراقبشان باشید!

این نوشته در عمومی, مقالات ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *