مراقب کلاهبرداری واتساپ که وعده کفش رایگان آدیداس می دهد باشید!

WhatsApp_Scam_Adidas_Scam1یک روز صبح از طرف دوستم پیامی دریافت کردم. فکر کردم پیام صبح بخیر معمولی است اما متن پیام به شرح زیر بود:
“آدیداس برای نودو سومین جشن سالگرد خود ۳۰۰۰ جفت کفش رایگان اختصاص داده است. کفش هایتان را دریافت کنید <link>”

به لطف حرفه کاری ام زمان زیادی نگذشت که متوجه شدم این پیام بخشی از کلاهبرداری است. اما ممکن است چنین پیام هایی که واقعی به نظر می رسند به کاربران دیگر و دوستانم ارسال شود. بنابراین، به دوستم گفتم که این پیام جعلی است و دیگر آن را نفرستد. بعدها، این ۳ مورد را انجام دادم.

۱) لینک اصلی را بررسی کردم
لینک را کپی کردم و آن را در برنامه «یادداشت ها» ذخیره کردم. همانطور که می بینید، در قسمت بیرون، لینک http://adidas.com را می نویسد، اما آدرس واقعی http://xn--adids-m11b.com/ – است که به هیچ وجه، به نظر نمی رسد مربوط به آدیداس باشد.WhatsApp_Scam_Adidas

۲) لینک را در https://www.scamadviser.com اجرا کردم.
سایت Scamadvisor.com کمک می کند تا مطمئن شوید که آیا یک وب سایت امن است یا خیر. نتیجه همان بود که انتظار داشتم:
• مشکوک
• هویت پنهانWhatsApp_Scam_Adidas_Scam-768x709

۳) از وب سایت رسمی آدیداس بازدید کردم.
به عنوان یک قاعده کلی، برای بررسی پیشنهاد تبلیغ شده در این پیام، از سایت www.adidas.com (و همچنین co.in) بازدید کردم. و به دلایل آشکار، نمی توانستم چیزی که مربوط به آن باشد را پیدا کنم – چرا که در وهله اول هیچ پیشنهادی وجود نداشت.

پس از چه چیزی دوری کنیم؟
• هرگز پیام هایی که از شما می خواهند روی یک لینک کلیک کنید را باز نکنید، مخصوصاً زمانی که آنها درباره پیشنهادات (تخفیف ها، رقابت ها، تبلیغات و غیره) صحبت می کنند.

• مراحل ذکر شده در این پست را برای بررسی منبع و صحت چنین پیام هایی دنبال کنید.

• اگر چنین پیام هایی را از یک دوست دریافت می کنید، به آنها توصیه کنید آن را باز نکنند (کلیک بر روی لینک یا پاسخ) و آنها را با مخاطبین خود به اشتراک نگذارند.

• اگر چنین پیامی از یک شماره ناشناس دریافت کردید، آن را مسدود کنید.

• یک برنامه آنتی ویروس موبایل نصب کنید که می تواند دسترسی شما به وب سایت های مخرب و نصب برنامه های آلوده را مسدود کند.

ویژگی ضد هرزنامه واتساپ
با توجه به محبوبیت واتساپ در سراسر جهان، جای تعجب نیست که مهاجمان با استفاده از این برنامه برای گسترش منطقه تحت هجوم خود در تلاش هستند. در اواسط ژانویه سال ۲۰۱۸، اخباری منتشر شد که واتساپ یک ویژگی ضد اسپم جدید را امتحان می کند که به کاربران کمک می کند تا از پیام های اسپم (مانند مواردی که در این خبر مورد بحث قرار گرفته است) دور بمانند. این ویژگی برای هر دو سیستم عامل ios و اندروید توسعه خواهد یافت. بنابراین، امیدواریم که این ویژگی به زودی اضافه شود و از این مزاحمت ها و کلاهبرداری های ناخوشایند جلوگیری کند!

در اینجا می توانید در مورد این ویژگی ضد هرزنامه بیشتر بخوانید

اگر این خبر برایتان مفید بود، آن را با دوستانتان در فیسبوک، واتساپ (تلفن همراه) یا توییتر به اشتراک بگذارید. ایمن باشید!

این نوشته در عمومی ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *